2014. nov 26.

Olvasásnépszerűsítés a 21. században

írta: KovácsBernadett
Olvasásnépszerűsítés a 21. században

Zombik, hősök, Hemingway

csepella.jpgTöbb mint 21 ezer dollár, azaz 5 millió forint gyűlt már össze Csepella Olivér Nyugat+Zombik című képregényére. Nem szokványos a történet: zombikkal harcolva keverednek elképesztő kalandokba a Nyugat költői, írói, Babits Mihály még szerelmes is lesz. Modern, olvasást népszerűsítő kampányként is működik, és szükség is van rá: az internetet szokás az olvasással szembeállítani, pedig egyre ötletesebb internetes kampányok ösztönzik a hagyományos könyvolvasást.

Csepella Olivér, Indiegogo

„Ha újjászületnél egy ma élő vagy már halott művész személyében, kit választanál?” „Jól vagyok így.” – misztikus kérdésre adott válasza egy interjúban jól jellemzi Csepella Olivér tervezőgrafikus természetességét. Ez is hozzájárul képregénye ismertségéhez, amelynek önmagában is széles rajongótábora van, holott a 200 oldalasra tervezett képregény még el sem készült. Majd most fog: 750 példányt már várnak leendő gazdái.

csepella3.pngŐ az Indiegogo-t választotta, közösségi finanszírozásban futó kampánya egy nap alatt hozta a kitűzött 3 millió forintot, és még tíz napig van nyitva. A kampány felépítése tanulságos annak is, akinek kulturális vagy más terveihez támogatásra van szüksége: https://www.indiegogo.com/projects/nyugat-zombik.  

csepella5.pngKépek: Csepella Olivér, hvg.hu, librarius.hu, http://neighbourart.tumblr.com/post/94725652211/csepella-oliver-grafikus

 

Nyáry Krisztián, Facebook

Gyorsan vált népszerűvé korábban Nyáry Krisztián is, aki először a Facebookon posztolt ismerőseinek történeteket írók, költők rendkívüli sorsáról, közelebb hozva őket hozzánk, mint az irodalom tankönyvek sokszor száraz, évszámokkal teletűzdelt életrajzi adatai. Már közel 36 ezer követője van magánszemélyként a Facebookon, és harmadik könyvét adták ki, ezúttal méltatlanul elfeledett hősöket reflektorfénybe állítva. Erre olyan mértékben van igény, hogy megjelenése másnapján már második az egyik online könyvesbolt sikerlistáján.

Kampánya a Facebookon fut továbbra is, ismert emberek - például Geszti Péter vagy Kulka János - beszélnek kedvenc hősükről. Legutóbb „az anyák megmentőjének” nevezett Semmelweis Ignácról közölt könyvrészletet, akinek szomorú sorsát eddig az olvasók valamennyire már ismerhették, azonban alapos kutatómunkával alig ismert, megdöbbentő részleteket is feltárt: https://www.facebook.com/igazihosok?pnref=story. Vele együtt 33 ember emléke kap ezzel új lehetőséget, hogy ne maradjon homályban a nevük, ha már életükben nem kaphatták meg a nekik járó elismerést. A kampány a példakép állításra koncentrál.

https://www.facebook.com/nyary.krisztian?fref=ts 

 

Hemingway Alapítvány, Instagram és Youtube

Múlt héten nemzetközi reklámszenzációként bejárta az internetet három Ernest Hemingway regény, 15 másodpercben elmesélve. Igen, 15 másodperc, szinte az egész történet megjelenik, de a vége hiányzik, kíváncsivá téve a nézőt, hogy végződik a könyv. A filmeket a Hemingway Alapítvány rendelte, Instagramon és Youtube-on láthatók:

 

 

És a személyes kedvencem - a kaposvári könyvtárosok! Facebook

kaposvár.jpgNemcsak a hazai, de a nemzetközi hírekben is foglalkoztak velük. A kaposvári Takáts Gyula Megyei és Városi Könyvtárban dolgozók a Facebookon nem egyszerűen könyvek és DVD-k borítóját tették ki az ajánlásokhoz, hanem a borítóhoz igazodva fotózták le egymást, hasonló karakterként, mint aki a borítón van, segítve az asszociációt, így a könyvtárba járást és kölcsönzést. 

kaposvár4.jpg

kaposvár3.jpg

Képek: Facebook, Megyei és Városi Könyvtár Kaposvár, http://444.hu/2014/03/17/megszolalna-a-zsenialis-kaposvari-konyvtarosok/

 

+1 a mesekönyvolvasásról

Médiaunió Alapítvány, átfogó reklámkampány

Néhány éve az alapítvány összefogásában indult médiakampány a rendszeres meseolvasásért. A reklám kreatív és több mint elgondolkodtató módon üzeni: az esti meseolvasás meghatározza szociális fejlődésünket.

http://www.meseljmindennap.hu/ 

Neked van kedvenc, hasonló kampányod?

Még több érdekességért csatlakozz Facebook oldalamhoz: https://www.facebook.com/monsooninfoblog 

 

Szólj hozzá

közösség design internet kultúra siker innováció társadalmi felelősségvállalás Facebook Youtube Indiegogo e-Trend